WALL STREET
De subculturen skaten, graffiti en counter culture vormen het vertrekpunt van de tentoonstelling WALL STREET. Deze subculturen hebben de kunstenaarsleden van Horizonverticaal in hun jeugd sterk beïnvloed. Onder nieuwe generaties zijn deze subculturen zeer actueel en groter dan ooit tevoren. Deze subculturen vinden veelal hun oorsprong op straat en grootstedelijk gebied. Op basis hiervan zijn de deelnemende kunstenaars voor de tentoonstelling geselecteerd. De kunstenaars maken werk waarin de invloed van deze subculturen nog steeds zichtbaar en voelbaar zijn. Er wordt door de kunstenaars nog steeds op verschillende ondergronden en met verschillende media gewerkt. Van muren tot schildersdoek, van mode tot sculptuur en van spuitbus tot kwast. De beeldtaal is geëvolueerd van straatcultuur naar hedendaagse kunst en met hun werk zijn de kunstenaars doorgegroeid naar een museaal kunstcircuit en krijgen (inter-)nationaal veel waardering.
Voor de tentoonstelling cureert Horizonverticaal zes kunstenaars met muurschilderingen, schilderijen, installaties en sculpturen. Hiermee spreken wij een brede doelgroep aan, jong en oud. Verbanden tussen de subculturen en hedendaagse kunst worden op een natuurlijke wijze zichtbaar voor de jongeren.


Luuk Bode
Luuk Bode is een kunstenaar die woont en werkt in Rotterdam. Zijn portfolio toont een grote verscheidenheid aan schilderijen, muurschilderingen, tekeningen en sculpturen, en sinds kort ook samenwerkingen met modeontwerpers en interieurprojecten. Gedurende zijn carrière ontwikkelde hij een sterk gevoel voor kleur en vormen, waardoor zijn werk steeds abstracter werd. Hoewel de verwijzing naar zijn eerdere werken – met street art-invloeden en iconische Pop-art cartoonachtige stijlfiguren – nog steeds terug te vinden is in de krachtige explosies van vorm en kleur die hij gebruikt. Met een nieuwe wandschildering speciaal voor WALL STREET vervaardigd is dit een directe verwijzing naar pop art waar de subcultuur zo van smult.

Bram Braam
Het werk veelal sculpturale werk van Bram Braam kenmerkt zich door als een stadsjutter letterlijk en figuurlijk restanten van de stedelijke omgeving in een nieuwe vorm samen te laten smelten. Sporen van afbraak en opbouw blijven zichtbaar en verschillende lagen van vervuiling, menselijk handelen en de tand des tijds geven de werken een doorleefde huid mee. Verfresten, stickers, tegels, beton, hout, kitresten, isolatiemateriaal, staal en ander bouw- en constructiemateriaal worden rauw poëtisch geassembleerd door Braam.

Erris Huigens [Deconstructie]
Erris Huigens, beter bekend onder zijn artiestennaam Deconstructie, brengt minimale interventies in verlaten fabriekshallen en panden aan op de desolate muren van gebouwen die veelal op de nominatie staan gesloopt te worden. Deze interventies vinden ook hun vertaalslag naar wandobjecten en schilderijen. In een minimale abstracte beeldtaal brengt hij in zwart of wit in lijnen of vlakken een rechthoek, ruit of andere geometrische vorm aan die een relatie aangaan met de architectuur.
Voor de tentoonstelling zal Huigens een ingreep direct in de tentoonstellingsruimte doen welke een directe verwijzing is naar de verlaten fabriekshallen aan de rafelrandjes van de stad.

Jeroen Erosie
De praktijk van Jeroen Erosie komt voort uit het vloeiende en rusteloze proces van graffitilettering. Deze discipline – waarbij lijnen, letters en vormen geleidelijk en bijna onmerkbaar evolueren naar onvoorspelbare bijna abstracte resultaten. Erosie ontwikkelde hiermee zijn eigen geabstraheerde alfabet van vormen en werkt in diverse technieken (tekeningen, collages, schilderijen, grafische technieken en muurschilderingen). Horizonverticaal toont grafisch werk en schilderijen van Erosie.

Rutger van der Weerd
Jong talent Rutger van de Weerd maakte een werk dat zich goed voegt binnen de tentoonstelling. Met een fotografische blik en scherpe interventie smelten realiteit en en documentaire fotografie door elkaar met een haast droste-achtig-effect. Grauwe stedelijke elementen worden geregistreerd en tentoongesteld.


Michael Weißköppel [DE]
De Duitse kunstenaar Michael Weißköppel maakt installaties, schilderijen en muurschilderingen die moeiteloos in elkaar overlopen. Een geschilderd landschap op doek bijvoorbeeld lijkt op te lossen en zich te vernevelen in een spuitbus streep die verder doorloopt op de muur. Hij speelt met de beeldtaal van street art en combineert en vermengt deze met gevestigde begrippen over de perceptie in de schilder-en beeldhouwkunst.
Een directe ingreep en installatie op de muren van de tentoonstellingsruimte werd speciaal voor Horizonverticaal ontwikkeld waarin vormgeving, reclame, schilderkunst en graffiti samensmelten tot een groter geheel.

Workshops


Als afsluiting van de tentoonstelling worden de resultaten van drie workshops, gedacht vanuit de tradities van de subculturen, spectaculair als een tweede huid tentoongesteld worden binnen de tentoonstelling WALL STREET. Door verschillende resultaten direct over de muurschilderingen te presenteren wordt er weer een vertaalslag terug naar de straatcultuur gemaakt.

Horizonverticaal heeft Skatepark en Revert95 als partner gevonden om een drietal workshops aan te bieden voor jongeren van alle leeftijden. Skatepark is een indoor skatepark waar dagelijks vele jongeren tussen 12 – 20+ langskomen om op deze ontmoetingsplek onderdeel te zijn van een veilige gemeenschap waarin naast skaten genoten wordt van kunst en muziek.
De workshops die Horizonverticaal zal vormgeven sluiten aan bij de belevingswereld van de jongeren en geeft hen de mogelijkheid om zich onder begeleiding van professionele kunstenaars te uiten.
Centraal staat het uitdragen van hun indentiteit. De gemaakte resultaten uit de workshops worden tentoongesteld in Horizonverticaal, als aanvulling op de tentoonstelling Wall | Street. De subculturele uitingen van de jongeren worden op deze manier een laagdrempelig onderdeel van de hedendaagse kunst.





Mede mogelijk gemaakt door: